Net voor de Anna Dorothea vanmiddag, omstreeks 14.36 uur, te water werd gelaten gingen de pagers van de bemanning. Omdat er geen reserveboot op het station aanwezig was werd er alleen uitgevaren met de John Stegers in verband met een vaartuig met motorproblemen. Ter plaatse nabij het Vrouwenzand, onder Laaksum, bleek een motorbootje van ongeveer 7 meter op drift te zijn geraakt nadat de de motor oververhit was geraakt.
De Joke Dijkstra heeft het eerste kwartaal van 2014 tien maal gevaren na aanleiding van een alarmering. Meestal is het rustig voor de Helderse redders de eerste paar maanden van het jaar, maar 2014 besliste anders. De eerste inzet was 9 januari voor een zoektocht naar een EPIRB welke verloren was door een vaartuig in het Texelstroom.
Koos van Messel neemt sleep over van de Paul Johannes Zondag 23 maart 2014 Rond twee uur gebeld vanaf reddingboot Paul Johannes, station Noordwijk, waaruit ik begreep dat de vraag was of we rond kwart voor drie een sleepje van hen over konden nemen. De communicatie werd enigszins gestoord vanwege het feit dat de telefoon van de beller wind ving en ikzelf op dat moment in de auto zat.
Zaterdagavond zag een binnenvaartschip een onverlicht motorjacht drijven op rivier de Noord ter hoogte van Alblasserdam. De schipper van het binnenvaartschip kon geen contact krijgen met de bemanning van het jacht en meldde dit aan de 112 meldkamer. Hierop werd reddingboot Tjepke Ekkelboom gealarmeerd.
Op zaterdag 22 maart omstreeks 14.07 uur gingen de pagers van de bemanning van station Lemmer. Bij aankomst in het boothuis bleek de melding een vastgelopen zeiljacht te zijn met 2 opvarenden. Ter plaatse, iets ten noorden van de boei SB zuid, waren 2 Oekraïense opvarenden van een zojuist gekocht zeiljacht vastgelopen.
Gisterenavond rond 18:00 uur gingen de piepers (Prio 1 melding, surfer in de problemen / vermist) voor ons station alsmede die van KNRM IJmuiden. Het betrof een melding die was binnen gekomen bij het Meld-, Informatie- en Coördinatiecentrum Kennemerland (MICK), deze heeft ons station via het Kustwachtcentrum laten alarmeren.
KNRM reddingstation Enkhuizen is zaterdagmiddag uitgevaren om de opvarenden van een zeiljacht te assisteren bij het bereiken van hun bestemming Op het moment dat een aantal bemanningsleden aan het werk zijn in het boothuis gaat de telefoon. Een Duits sprekende man verzoekt assistentie, bij het aanmeren aan de zuidelijke wachtsteiger van het Naviduct bij Enkhuizen hebben zij hun eigen meerlijn in de scheepsschroef gedraaid.
De KNRM reddingstations van Enkhuizen en Lelystad zijn in de nacht van vrijdag naar zaterdag uitgevaren voor een zoekactie naar een vermist persoon op de Houtribdijk. Bij de politie was een melding binnengekomen van een vermist persoon welke voor het laatste was gezien op de Houtribdijk iets voorbij het Naviduct bij Enkhuizen lopend in de richting van Lelystad.
Op 22 maart 2014 om 3:38 uur werd KNRM station Lelystad gealarmeerd door het Kustwachtcentrum (KWC) met de melding Zwemmer in problemen / vermist. Gedurende de actie werd duidelijk dat het om een persoon ging die te voet van Enkhuizen richting Lelystad gelopen zou zijn over de Enkhuizer dijk. De zoek actie is multidisciplinair ingezet waarbij KNRM station Lelystad met reddingboot Bert en Anneke Knape aan Markermeer zijde van de dijk, KNRM station Enkhuizen met reddingboot Rien Verloop aan IJsselmeer zijde van de dijk en de Politie op de Enkhuizer dijk zochten.
In het begin van de avond, net voor het donker, zagen toevallig passerende mensen een auto vast zitten op het strand aan de west punt van het eiland. Dichterbij gekomen bleek de auto tot aan de bumpers in het natte zand te staan. Even is er geprobeerd om de auto vlot te trekken, samen met een andere te hulp geschoten auto, maar al snel werd duidelijk dat de auto te vast stond in het zand.
Lekker winkelen zonder zorgen - Gratis verzending en retour