× Alle vragen over de primaire voortstuwing van je boot - Van Tuigen tot Zeilen reinigen

Giek Dehler Varianta65,: gebroken lijn

Meer
20 sept 2014 12:19 #582 door edr
beste mensen.

zou dit weekend de boot schoonmaken en een kleine inspectieronde doen en wat tref aldaar aan.
De giek lag met afgebroken lijn half op de kuip. Uiteraard zat het nog vast aan de mast.

Ik zag dat de lijn aan vervanging toe is.

Vragen over de Dehler Varianta 65
1. loopt de lijn door de mast? Moet de mast gestreken worden voor vervanging?
2. Ik wil de mast strijken zodat ik erbij kan, maststrijk installatie is aanwezig, moet ik de stagen losdraaien en de giek demonteren?
3. Welk soort lijn kan het beste hiervoor gebruik worden? Het originele lijnis ± 8 a 10 mm dik.

Hebben jullie hier ervaring mee?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
23 sept 2014 10:21 - 23 sept 2014 12:19 #583 door Frank

edr schreef : Vragen over de Dehler Varianta 65
1. loopt de lijn door de mast? Moet de mast gestreken worden voor vervanging?

Kan je nog bij de afgebroken lijn komen of is die in de mast af gebroken?
in het geval dat ie in de mast is afgebroken wordt het lastig en zal de mast plat moeten.
maar als ie er uit hangt kan je met wwn naald en wat takelgaren de kernen van de oude en de nieuwe lijnen aan elkaar zetten en kan je met de oude val de nieuwe val er doorheen trekken

2. Ik wil de mast strijken zodat ik erbij kan, maststrijk installatie is aanwezig, moet ik de stagen losdraaien en de giek demonteren?

Je moet de giek demonteren en de voorste 2 babystagen loshalen.
Voor de zekerheid zet je de mast met de fokkeval op de preekstoel vast en op de kokker op de mast. op dat moment neemt die de functie van de voorstag over en kan je op het gemak de strijkinstallatie er tussen plaatsen.

3. Welk soort lijn kan het beste hiervoor gebruik worden? Het originele lijnis ± 8 a 10 mm dik.

Als je zeilt voor je plezier kan je het beste een Polyester double braided lijn nemen van 8 mm. dat is zwaar zat voor een Varianta

ik heb zelf deze op de boot: www.alletouw.nl/producten/12-23-val-cups...tlijn-voor-lier.html

voor wedstrijdzeilen zou ik zeker dyneema overwegen

Ogen kan je er op meerdere manieren aan maken.

1. Knopen
2. Splitsen met splitsnaalden
3. betakelen

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Laatst bewerkt: 23 sept 2014 12:19 door Frank.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 sept 2014 07:36 - 24 sept 2014 07:38 #584 door edr

Frank schreef :

edr schreef : Vragen over de Dehler Varianta 65
1. loopt de lijn door de mast? Moet de mast gestreken worden voor vervanging?

Kan je nog bij de afgebroken lijn komen of is die in de mast af gebroken?
in het geval dat ie in de mast is afgebroken wordt het lastig en zal de mast plat moeten.
maar als ie er uit hangt kan je met wwn naald en wat takelgaren de kernen van de oude en de nieuwe lijnen aan elkaar zetten en kan je met de oude val de nieuwe val er doorheen trekken


Hier moet inderdaad de mast gestreken worden. De lijn is van boven afgebroken en erbij kunnen is geen sprake.

2. Ik wil de mast strijken zodat ik erbij kan, maststrijk installatie is aanwezig, moet ik de stagen losdraaien en de giek demonteren?

Je moet de giek demonteren en de voorste 2 babystagen loshalen.
Voor de zekerheid zet je de mast met de fokkeval op de preekstoel vast en op de kokker op de mast. op dat moment neemt die de functie van de voorstag over en kan je op het gemak de strijkinstallatie er tussen plaatsen.


punt 2 is voor mij van toepassing. De mast strijkinstallatie is een vast onderdeel en zit eraan vast en moet als het goed met 2- man voor de veiligheid bediend worden. Dus dit is duidelijk.

3. Welk soort lijn kan het beste hiervoor gebruik worden? Het originele lijnis ± 8 a 10 mm dik.

Als je zeilt voor je plezier kan je het beste een Polyester double braided lijn nemen van 8 mm. dat is zwaar zat voor een Varianta

ik heb zelf deze op de boot: www.alletouw.nl/producten/12-23-val-cups...tlijn-voor-lier.html

voor wedstrijdzeilen zou ik zeker dyneema overwegen

Ogen kan je er op meerdere manieren aan maken.

1. Knopen
2. Splitsen met splitsnaalden
3. betakelen

Frank, wederom, bedankt voor de input en advies, hier kan ik tenminste aan de gang.

Laatst bewerkt: 24 sept 2014 07:38 door edr.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 nov 2014 14:11 #597 door edr
Boot staat op het droge, allerlei voorbereidingen voor de winter in gang gebracht.
Wil nu de stroomdraad van de toplicht vernieuwen en de lijn dat de kraanlijn bediend vernieuwen (afgebroken).

Ik weet niet hoe het verder moet, de stroomdraad is voor mij duidelijk, ik volg gewoon de bestaande bedrading.

Maar nu de het lijntje van 8 mm.
Ik heb het grotendeels tot aan de top van de mast getrokken, maar nu verder, waar moet het doorheen.
Benamingen ben ik nog niet bij machte exact te benoemen, aan de masttop loopt een lijn door een "katrol" (misschien een ander woord ervoor) om grootzeil te hijsen.

Vlak daarnaast een "katrol" ongebruikt, misschien moet de hulplijn voor de kraanlijn hier doorheen?
Ik hoop dat mijn omschrijving een beetje duidelijk is en hoop op advies om mee aan de slag te gaan.

Het gaat om de Dehler Varianta 65

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 nov 2014 19:22 #599 door Frank
klopt hij moet door de 2e katrol.

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 nov 2014 07:16 - 12 nov 2014 07:18 #600 door edr
dag Frank,

misschien ten overvloede,
situatie, er loopt een lijn ±8 mm door de mast, eindigt aan de top (dit loopt dus langs de bewuste 2e rol?).
Daarna buitenom vastgeknoopt aan een een staaldraad dat rechtstreeks naar de giek gaat simpel met een gedraaide D-sluiting aangehaakt.

Resumé: nieuwe lijn door de mast, langs de bewuste 2e rol, vastmaken aan de staaldraad naar eind vd giek.

Kan ik dan niet beter de binnen- en buiten lijn één van maken? ipv. 2 verschillende lijnen?
Is het verstandig of mogelijk gebruik te maken van een 8 mm Dyneema (Lijnenspecialist).
Laatst bewerkt: 12 nov 2014 07:18 door edr.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Lekker winkelen zonder zorgen - Gratis verzending en retour