Eberspacher X2 werking en modificaties.

Meer
16 dec 2014 01:19 - 16 dec 2014 01:41 #616 door Frank
De Eberspacher X2 heeft inspuiting van brandstof gebaseerd op het toerental van de motor Daarom zit die puls gever ook daar ingebouwd. dit lijkt het meest op de ontsteking van een benzine motor.

de pulsgever heeft een tandwiel reductie.
Elke 33 omwentelingen geeft de pomp 1 puls.

Dit betekend dat als de kachel motor voluit draait op 6400 rpm de pomp 194 slagen per minuut geeft en dus 194 maal per minuut brandstof injecteert.

www.oacdp.org/zips/ebersp.zip is de service manual, zie blz 22 en 23

Aangezien de brandstofpomp op het toerental van de motor aangestuurd wordt is een regeling met een NE555 zoals deze vaak geopperd wordt als reparatie ( www.circuitsonline.net/forum/view/88061 ) wanneer de gever defect is niet de correcte weg om te gaan.

wanneer de kachelmotor te langzaam draait kan er te veel brandstof ingespoten worden waardoor de kachel problemen kan krijgen.

Een goede indicatie voor problemen is de hoeveelheid brandstof die verbruikt wordt.
Ook kan je het toerental van de motor aflezen met een lasergestuurde toerenteller.

Aan de hand van dit toerental kan je het aantal pulsen berekenen door dit te delen door 33

Doordat de waarde van inspuiten vast is kan je de opbrengst traploos regelen door de motor met een voltage regelaar aan te sturen. Dit is dus een modificatie die we kunnen uitwerken.

Wat is het minimale toerental waarbij de kachel blijft functioneren?

Bij welk toerental is het rendement het beste?

Een andere modificatie kunnen we doen aan het signaal van de de puls gever.
Door dit signaal af te vangen en over een fet heen te zetten kunnen we voorkomen dat deze te zwaar belast wordt door de pomp en inbrand. Ook deze modificatie kunnen we uitwerken.

hier uit komt een ander idee voort, een pic programmeren om minder brandstof in te spuiten als er volgens de puls gever noodzakelijk is zodat een soort modulerende stand ontstaat waarbij de boot op een vast ingestelde temperatuur blijft. Dit is heel gunstig voor het rendement.

Ook is dit te combineren met de regeling van het toerental.
Dit toerental moet de basis blijven voor het inspuiten. Minder brandstof mag tot een bepaalde waarde die we uit moeten vinden maar meer brandstof inspuiten mag nooit voorkomen.

eventueel gecombineerd met een ntc weerstand die de uitlaatgas temperatuur opneemt.

Ombouwen van een 24 volt exemplaar naar 12 volt kan door de aansturing van de gloeiplug los te halen, en vanaf het contact waar dit op zit onder de deksel een relais aan te sturen en de gloeiplug direct te voeden vanaf 12 volt.

De gloeiplug is een 12 volt type namelijk welke in serie staat met een vermogens weerstand.
De regeling zelf kan vervolgens gevoed worden met een 24 volt booster (dc step-up) van zo'n 10A.

Dit heb ik inmiddels succesvol uitgevoerd op mijn 24 volt exemplaar.

Als thermostaat kan een analoge aan/uit kamer thermostaat gebruikt worden.

kortom genoeg stof tot nadenken waar ongetwijfeld nog meer bij komt.

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Laatst bewerkt: 16 dec 2014 01:41 door Frank.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.126 seconden
Lekker winkelen zonder zorgen - Gratis verzending en retour