Accuscheider plaatsen?

Meer
02 mrt 2017 00:11 #1102 door lansfaa
Beste mensen,

Op mijn Beneteau 281 staan de beide 70 Ah accus blijkbaar standaard parallel geschakeld. Ze zijn wel allebei met een hoofdschakelaar aan/uit te zetten. Ik wil voorkomen dat mijn startaccu leeg raakt. Mijn service accu van 70 Ah is in zijn eentje wel wat laag qua capaciteit. Ik wil die vergroten door de startaccu te verplaatsen en parallel rechtstreeks naast de service accu te zetten. Ik koop dan een nieuwe startaccu.
Ik wil de boel gaan scheiden met een Cyrix accu scheider.
Goed plan?
PS, mijn dynamo is 60 A. Motor is Volvo MD2020B.
Hoor graag jullie reacties.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 mrt 2017 21:28 #1103 door Ferry
Op zich een prima oplossing.
Ik zou het cyrix relais niet te krap bemeten kopen, ze hebben nog wel de nare eigenschap te blijven "kleven"
Dan blijft het contact gesloten, en lopen de accu's als nog leeg.
Zelf ben ik een voorstander van een diodebrug wel of niet verlies vrij.
Simpele pasieve techniet wat eigenlijk niet fout kan gaan, wel even je dynamo laten aanpassen zodat her verlies van de diode brug wordt gecompenseert als je geen verliesvrije diodebrug gebruikt.

Als je accu's parallel gaat zetten, doe je er verstandig aan dezelfde accu's en het liefst nog uit dezelfde productie batch te gebruiken, accu;s kunnen interne verschillen hebben ( inwendige weerstand ) waardoor ze niet het zelfde zijn.
Je loop ook kans dat de twee accu's elkaar gaan ontladen

Meer
04 mrt 2017 12:13 #1106 door lansfaa
Ok, bedankt. De eerste de beste Cyrix accuscheider is 120 A, dus dat moet wel gaan toch?
Mooie hiervan vond ik juist dat ik geen ingewikkelde aanpassingen hoef te doen en het zelf kan uitvoeren. Diodebrug met aanpassing dynamo is weer een heel gedoe...
Mijn huidige 2 accu's zijn identiek en waarschijnlijk gelijktijdig gekocht. Hebben dus ook jaren parallel gestaan. Vandaar dat ik ze samen parallel wil zetten als serviceaccu. Dan koop ik een nieuwe startaccu. Als die twee oude accu's versleten zijn, koop ik 1 grotere echte deepcycle accu.. enfin, ik zal nog wat googelen op de betrouwbaarheid van die Cyrix.
Alleen vraag ik mij nog steeds af wat de maximale accu capaciteit is die ik kan plaatsen achter mijn 60 A dynamo....?

Meer
05 mrt 2017 22:23 #1107 door Ferry
Die 60A levert je dynamo alleen bij kortsluiting.
De laadstroom wordt beperkt door de inwendige weerstand van je accu.
Als je accu helemaal leeg is zal ie misschein net 30 of 40 Ampere laden. in de praktijk is je accu nooit zo leeg en zal er hoogstwaatschijnlijk 20A lopen welke snel terug loopt hoe voller je accu is.

Hoe groter de accu capaciteit hoe langer het duurt voordat je accu;s weer vol zijn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: FAL

Tijd voor maken pagina: 1.110 seconden
Lekker winkelen zonder zorgen - Gratis verzending en retour