DIY Hybride varen (op budget)

Meer
26 mrt 2014 12:31 - 22 apr 2014 00:43 #272 door Frank
Dit topic documenteert een hersenspinsel tbv elektrische aandrijving.
Hoe dit simpel, goedkoop en met een minimum aan effort realiseerbaar zou kunnen zijn.

We gaan uit van een bestaande boot met buiten of binnenboord motor van een schip tot 2000 kilo waterverplaatsing die defect gegaan is. we hergebruiken dus het staartstuk met keerkoppeling of het vliegwielhuis met keerkoppeling en schroefas

De motor willen we vervangen met een elektrisch vermogen van 2500 tot 3000 Watt (2,5-3KW)

dit geeft icm de juiste schroef een stuwdruk van zeker 160 Lbs. vergelijkbaar dus met een 8-10 PK traditioneel benzine.

Electrische Motoren, aansturing en accu’s

Qua soort motor is eigenlijk de Permanente Magneetmotor de enige keuze omdat we een zo hoog mogelijk rendement willen, maar ook de wens hebben om stroom terug te leveren aan de accu’s.

Deze motoren zijn goedkoop op E-bay/China omdat ze ook ingezet worden voor e-bikes en e-scooters.

Wij hebben gekozen voor een 24 volt versie van een 600 watt 24 volt motor die 6000 toeren draait en hier nemen we er 5 van.

Dit levert dus samen 3 KW op de uitgaande as.

Kosten indicatie – inclusief invoer en porto 50 euro per stuk. 250 euro totaal dus

Deze gaan gezamenlijk via gelijke tandwielen 1 uitgaande as aandrijven die direct op de ingaande as van de keerkoppeling gaat.

Dit samenvoegen is maatwerk en moet je waarschijnlijk laten doen door iemand die met een frees en draaibank over weg kan.

Qua motoren kan je kopen wat het goedkoopst is..
Als het maar permanent magneet, 24 volt en rond de 4000 toeren maximaal voor vervangen van een diesel en 6000 toeren voor vervangen van benzinemotor is.

Deze motoren gaan we regelen met een 200A snelheidsregelaar van een golfkar van type FK2420 en deze sturen we aan met een potmeter.

zie www.starstw.com/industries/golf-car.html
Kosten indicatie: 65 euro inclusief invoer en porto

we maken geen systeem om de voeding van de motoren om te kunnen draaien, we gaan ivm de reductie gebruik maken van een bestaande keerkoppeling.

Als accu’s nemen we 2 12 volt lood-calcium accu’s van 200 Ah per stuk.
360 euro bij elkaar slim ingekocht.

Conversie motor vermogen naar 24 volt

Dit was het moeilijkste deel
Oorspronkelijk was het idee om een Honda GX (benzine) of Yanmar 100SD kloon (diesel) te nemen van minstens 4 Kw en hier gewoon een 140A (of zwaarder) 24 volt dynamo op te zetten. En dan de motor sturen met een solenoïde die AVR gestuurd wordt door de laadregeling van de 24 volt dynamo
Probleem is alleen dat er voor deze diesels wel dieselpompen zijn met een solenoïde, maar er geen (betaalbare) AVR te vinden die als laadregelaar en aansturing van de solenoïde dienst kan doen op de dynamo, Er komt namelijk geen enkele voor de gekozen motoren AVR regeling boven de 1200 watt…

55A Dynamo’s maximaal dus als we het niet willen overbelasten… En dan 3 stuks wat weer een erg prijzig maar daarnaast ook omslachtig verhaal wordt.
Dit omdat je niet 3 AVR regelingen kan gebruiken.

Je behoud dus 2 normale laadregelingen welke mogelijk de werking van de AVR kunnen beïnvloeden. Te risicovol/foutgevoelig om te gaan proberen… deze opzet valt dus helemaal af.

Of we moeten zelf een AVR bouwen. Maar dat is budget technisch geen oplossing want we hebben nog een ander probleem op te lossen, namelijk het laden vanaf de wal.

We willen namelijk graag de accu’s met maximaal 3 uur kunnen aftoppen bij 10A aansluitingen in de jachthaven of op een passantenplek. Zeker als de stroom in het liggeld zit… ons bin zuunig.
elke liter brandstof die we uit sparen is er een.

Hoe kunnen we het walstroom issue betaalbaar oplossen?

Eigenlijk heel simpel… we gaan 2 12 volt Server voedingen doorkoppelen zodat ze samen 24 volt leveren.

Zie www.tjinguytech.com/my-projects/server-ps

Werkt ook goed met deze 750 watt Dell Poweredge 2950 voedingen:
www.serverhome.nl/parts-storage-enz/powe...-poweredge-2950.html

Dell P/N: 0Y8132 – 39 Euro

Dit geeft totaal per set van 2 60A 24 volt (1440 watt) en is 20% omhoog en omlaag regelbaar intern.

24 volt wordt dus 28.8 volt. Prima dus aangezien we 28.4 volt nodig hebben als bovengrens voor de accu.

Naast dat dit de goedkoopst verkrijgbare is blijk ik er van deze nog een stuk of 4 op de plank te hebben liggen. Heel erg billig dus.

Een 200 Ah accu pakket kunnen we dus als deze voor 80% leeg is in 3 uur aftoppen.

Verder moeten we voorkomen dat we de boel kapot laden. We gaan dus gewoon op voltage afhakken met een ouderwetse float laadregeling
oftewel een relais wat uitschakelt bij 28.8 volt.

Voor accu onderhoud gebruiken we namelijk al een setje zonnepanelen met een MPPT regeling. Meer traps hebben we dus niet nodig en hoeven we dus geen geld aan uit te geven.

Nu kunnen we elektrisch varen maar zijn we nog steeds afhankelijk van walstroom, we zullen dus nog steeds een manier moeten vinden om mobiel bij te laden.

Mobiel bij laden

Eigenlijk nu we het walstroom issue opgelost hebben is het nog openstaande probleem heel simpel op te lossen: We hebben een generator nodig en nog 2 sets server voedingen

Met 3 sets voedingen aan een aggregaat hebben we maximaal 180A oftewel 4320 watt beschikbaar om te verbruiken. De motoren verbruiken er 3000 van.
We kunnen dus 1320 watt laden als we voluit varen. Komt neer op 55 A. oftewel 3,5 tot 4 uur laden.

Dit zal in de praktijk altijd korter zijn. Eerder 1,5 tot 2 uur. Dit omdat je nooit vol uit zal varen.
Met een uur stil liggen en stroom draaien blazen we de accu dus ook tot de nok toe vol.

we zoeken dus een goedkope sterke generator die zeker 4 KW continu op kan wekken.
Meer is altijd goed natuurlijk, maar omdat meer als 3,6 KW per fase niet handig is wordt het dus een 3 fase generator. 220v/380v met 3 fase. Maar wederom zoeken we op budget.

We hebben deze 2 generatoren geselecteerd:

Benzine:

KT-6000W – 169 euro 3x 2 KW

kraftech.eu/product_info.php?info=p763_k...rator-neu---ovp.html

is elektrisch startend te maken met een Honda GX e-start kit - kosten +/- 60 euro

Eventuele vervanging van de motor kan elke andere Honda GX of kloon hiervan zijn. Gewoon de AVR set icm ontsteking overzetten

Diesel

SED-6700 – 475 euro 3x 2 KW

www.internetwebshop.nl/webshop/bekijk_pr...SED_6700_DIESEL.html
is al elektrisch startend

Motorisch is dit een Yanmar L100 SD kloon Als 186F verkocht in China.
De gekozen versie op dit aggregaat is een 7.8 PK

Een vervangingsmotor kan alles wat 186F gebaseerd is. Gewoon de AVR set en de brandstofpomp overzetten.

Zie deze PTM handleiding voor specificaties. (zomaar een kloon verkoper): www.ptmengines.nl/Static/Documents/UserU...d/English_Manual.pdf

Hoe gaan we de motor mariniseren en op afstand bedienen?

Starten doen we met een maak relais over de startmotor heen
Stoppen kan bij beide typen generatoren met een breek relais over de schakelaar op het front.

We plaatsen dus een extra start/stop schakelaar op het paneel van onze installatie. Deze gaan we later maken.

Koelen gaat d.m.v. een koperen buis die in een spiraal om de kop heen komt.
Directe koeling zonder warmtewisselaar dus met als pomp een elektrische 12 volt pomp op de spoel van de motor.

Uitlaat spruitstuk gaan we water koelen en het water er in injecteren tbv demping zo als bij een traditionele scheepsdiesel.

De generator van het aggregaat krijgt een grote 12 volt fan op zich gericht

Om te starten krijgt het aggregaat een eigen kleine 24A 12 volt AGM gel accu uit een UPS. Die heb ik zelf nog staan.

Vraagstukken…

Vraag 1. Gaan we de generator handmatig starten of willen we dit automatisch laten gebeuren?

Ergens voel ik veel voor handmatig.. dus bij 50% accu capaciteit ove) met een korte zoemer en een oranje ledje die oplicht als indicatie. en misschien bij 20% een iets langere zoemer met een rood knipperend ledje.

De automatische optie is ook wel mooi…

Maar op welke waarde en moment laten we dit gebeuren? Op voltage?

Hoe gaan we dit sturen maar ook probleemloos maken… dus niet dat de generator al start als er een dip is omdat iemand in een keer vol gas geeft…

Vraag 2. Willen we de motoren terug laten leveren als de schroefas draait tijdens het varen? (ja!)

Hoe gaan we dat realiseren?

Mijn idee wat nog uitgewerkt moet worden: een relais over de voedingslijn die hem door een set low-loss diodes stuurt naar de laadregeling met de cut off op 28.8 volt die ook voor de 24 volt voedingen gebruikt wordt.

Vraag 3. Wat vergeten we nog?

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 22 apr 2014 00:43 door Frank.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 mrt 2014 16:33 - 26 mrt 2014 17:04 #273 door Frank
Koelen van de motor

We hebben een lucht gekoelde motor op de generator
Deze moet verse koude lucht kunnen aan en afvoeren om zijn warmte kwijt te kunnen.

We hebben de koel ventilator op het vliegwiel. deze kan er af. net als andere lucht geleiding.
Nu kunnen we zelf een koel kanaal maken van dun plaatmateriaal en een zware 12 volt ventilator die we kunnen voeden vanaf de 12 volt die we vanaf de 12 volt van de motor beschikbaar hebben.

Dan krijgen we echter een in en een uitblaas opening ergens op het schip.
Voor een sloepje of vletje met een motorkist een prima optie, maar niet voor een kajuit boot met de motor in de kajuit onder het brugdek of kuip.

We moeten een andere manier vinden om deze te koelen.

Waterkoeling is een heel erg efficiente keuze.
Dit kan eigenlijk maar op een paar manieren:

Om te beginnen de BMW D7 en Renault Couch Marine RC8D methode zo als ze toegepast hebben op de Hatz E637.

Dit houdt in: De kop voorzien van een aluminium "bak" welke er omheen gelast wordt.

Die bak kunnen we vol pompen met water zodat het water langs de traditionele koelribben gaat. en daarna door een uitstroom opening via een slang door een aangepast watergekoeld spruitstuk sturen en daarna er in injecteren zodat we een traditionele scheeps uitlaat kunnen gebruiken.

Nadeel van lassen is dat we niet kunnen voorspellen hoe het aluminium van de cilinder reageert als het in aanraking komt met buitenwater.

Dat kunnen we oplossen met een coating of door een warmtewisselaar te plaatsen met een gescheiden systeem met buitenwater.

Met de warmtewisselaar moeten we een extra koelwaterpomp plaatsen maar kunnen we voor de motorkoeling een koelvloeistof gebruiken welke geschikt is voor aluminium.

Ook zitten we met het materiaalsoort. Het blok is in alle gevallen van giet aluminium dus het lassen wordt een uitdaging. Dit omdat we de kwaliteit heirvan niet kunnen beoordelen en de las sterker wordt als het giet aluminium. Hoe gaat dit werken met temperatuursverschillen?

Aen andere oplossing om niet te hoeven lassen en dus de zwakte niet te introduceren is een om de kop geklemde/geplakte behuizing.

Als we gaan plakken wordt het soort kit of lijm waar we dit mee doen ook een uitdaging.

Het moet goed waterbestendig zijn en goed hechten op het aluminium. In verband met het uitlaat spruitstuk moet het ook tegen hoge temperaturen kunnen. Zelfs als we die water gaan koelen is dit het heetste deel van de motor.

Een andere methode die veel toegepast wordt door hobbyisten (Rednecks) is een spiraal van 1/4e koperbuis om de kop wikkelen en hier water doorheen pompen.

Voordeel is dat je dit direct kan koelen met buitenwater. Koper is hier beter tegen bestand als onbehandeld gietaluminium. Het warmtewisselaar deel kan dus overgeslagen worden.

Nadeel is dat het niet geheel duidelijk is of je hier voldoende contact oppervlak met de kop mee kan creëren om genoeg warmte af te kunnen voeren via het water.

Dit laatste vooral omdat de motor onderin een schip komt te liggen en er in principe geen lucht langs stroomt.

Verder is het watergekoelde spruitstuk een must voor deze opzet, anders wordt het verschil in warmte zo groot dat de cilinder daar kan scheuren als deze wat dun blijkt.

Verder is de water injectie gewenst omdat er dan met een natte uitlaat gewerkt kan worden. een stuk veiliger aan boord.

Vraagstukken

1. lassen of wikkelen

Wie heeft er ervaring met bovenstaande opties en kan ons antwoord geven welke methode het best werkt, of heeft weblinks naar anderen die dit al eerder gedaan hebben met het resultaat erbij.

2. Lijmen

Welke lijm/kit hecht goed op aluminium, is water/koelvloeistof bestendig en is geschikt voor hoge temperaturen maar ook nog duurzaam?

3. Corrosie van de zuigerwand bij directe koeling

Welk effect heeft slootwater en zeewater op gietaluminium van een chinese (dus onbekende) kwaliteit? Is het een idee om dit te coaten? zo ja welke coating is hiervoor de beste keus?

4. Water gekoeld uitlaat spruitstuk

Hoe en waarvan (aluminium, duh maar welk soort) kan die het best gemaakt worden? En waar injecteer je het best het water er in?

5. olie koeler.

Wie weet of het mogelijk is om de olie van een GX kloon of 186F blok ergens op te pakken en terug te sturen zodat het gekoeld kan worden? Desnoods met een modificatie van gaten boren en tappen. Dit zal al een groot deel af te voeren warmte op de cilinder schelen, en is misschien wel kritisch voor de keuze om te gaan wikkelen met koperen buis.

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Laatst bewerkt: 26 mrt 2014 17:04 door Frank.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 mrt 2014 17:09 - 26 mrt 2014 17:45 #274 door Frank
Links met informatie over dit onderwerp:

Draadje op www.tractorbynet.com over de Yanmar L100 SD klonen (186F)
www.tractorbynet.com/forums/yanmar/20630...-diesel-engines.html

Draadje over een wijziging in de nieuwere L100 SD klonen. 2 bouten ipv 1 bout op het systeem waarmee de arm met de klepstoters vastgezet wordt. Dit ivm de enkele bout die nog wel eenws los bleek te lopen.
www.utterpower.com/chinese-yanmar-clone-...de-in-later-engines/

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Laatst bewerkt: 26 mrt 2014 17:45 door Frank.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 apr 2014 21:28 - 22 apr 2014 00:47 #307 door Frank
www.suckindiesel.com/thingy/viewtopic.php?f=31&t=2553

hier staat een Chinese Yanmar L100 kloon met een turbo en een oliekoeler.

op de diesel kan ook een oliesensor, oftewel met een beetje moeite kunnen we wat gaten tappen voor een oliekoeler. dat moet ook nog wel kunnen werken. de diesel in de link heeft beiden.

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Laatst bewerkt: 22 apr 2014 00:47 door Frank.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
22 apr 2014 00:15 - 22 apr 2014 00:39 #316 door Frank

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Laatst bewerkt: 22 apr 2014 00:39 door Frank.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 apr 2014 19:22 - 25 apr 2014 19:43 #340 door Frank
en het test exemplaar van het printje voor de pwm sturing is klaar.

deze heb ik net even bestuct en getest



voor je idee: deze is 5x5 cm. en het printje is besteld via Fritzing. dit ivm de snelle levertijd. (definitief spul komt bij seeedstudio vandaan, goedkoper)

het is een standaard NE555 op SMD formaat met 4 maal IRFP250N (34A continu oftewel 136 A continu) en verder hetzelfde als mijn breadboard inhoud:



op de achterkant van de PCB zitten 4 hele dikke vertinde printbanen om het goed te laten gaan.

oftewel identiek aan het eerste filmpje. het werkt prima. ik kan momenteel alleen de motor niet stil zetten, dit omdat ik een 47K potmeter heb aangesloten ipv een 50K. wel kan je de motor met de hand stil huden door de uitgaande as vast te pakken. t kan dus geen kwaad en misschien laat ik het wel zo.

de NE555 en IRFP250N zijn Chinese Klonen, en zijn ivm de douane afgeschuurd door de leverancier. dit ivm de regelgeving omtrend invoer.

voor het gemak heb ik er nu even een zekeringhouder op gezet met een 25A glaszekering.
maar qua formaat is het stuk voorbereid op een ANL zekering.

ik had er alleen even geen een van 150A meer liggen. en voor de testopstelling met 1 motor is 25A zat.

Ook is de 25 a een beetje met het oog op de toekomst. dit omdat het nieuwere ontwerp wat ik heb gemaakt bestaat uit de regeling op een eigen PCB van 5x2 CM en 5 losse printjes (1 per motor) met allen 1 IRFP250N fet met eigen voeding/zekering en een grotere condensator.

deze versie is nog zonder keer inrichting, maar ik ben ook met een push-pull ontwerp bezig waarbij er ipv 1 NPN transistor 2 PNP transistoren gebruikt worden. door de schakelaar om te zetten dat de ne555 de andere set aanstuurt kan de motor eenvoudig gekeerd worden zonder ingewikkelde toestanden.

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 25 apr 2014 19:43 door Frank.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 sept 2014 12:12 - 01 sept 2014 12:12 #563 door Frank
En we zijn alweer een tijdje verder.

Een aantal tests met de regelaar en een van de motoren ging perfect, de regelaar werkt uitstekend!

Maar wel heeft de praktijktest een probleem aan het licht gebracht: het toerental van een onbelaste motor valt omlaag, en laat zich niet goed regelen en schiet bij de kleinste belasting als een gek omhoog.

Voor directe aandrijving van een schroefas is dit geen probleem, omdat deze situatie nooit voor komt.
Maar wanneer er een keerkoppeling gebruikt wordt om te schakelen zal hierdoor de keerkoppeling in elkaar draaien omdat de koppel gigantisch hoog is.

Hier zijn wederom een aantal oplossingen voor die op de huidige controller te implementeren zijn
zo als een breek contact wanneer de schakelhandel naar de vrij gezet wordt en weer in de achteruit staat. alleen schakelen met een niet draaiende as is niet te doen, en het probleem kan ook optreden wanneer er te snel geschakeld wordt.

dit is dus geen volledige garantie.

een ander idee was om een staartstuk met directe aandrijving te nemen of de keerkoppeling niet te gebruiken en alleen in de vooruit te laten staan, en te schakelen mdoor de regeling om te draaien.

maar door de opbouw van de kroonwielen bleek dit ook fout te gaan in de praktijk. na enkele uren bezweken de kroonwielen. deze bleken geoptiomaliseerd te zijn om 1 kant op te draaien.

kortom een omkeerbare regeling is ook geen optie.

Dat betekend dat we dus een slimmere regelaar moeten gaan nemen die ook het toerental monitort en zich hier automatisch op aanpast.

deze regeling heb ik eerder gezien in een flott boormachine en is in princiepe gelijk aan de regeling die we nu al hebben, maar dan met een andere pulsgenerator als de NE555 die wij gebruiken.

deze pulsgenetrator is echt specifiek gebouwd voor een toerental stablel te houden, en werkt met een transparante schijf die om de as gaat waar een vast aantal streepjes op staan. deze worden geteld door een optocoupler en de regelaar berekend het toerental.

wanneer dit toerental hoger als ingestelde waarde komt stopt hij met pulsen. tot hij weer onder de waarde is.

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Laatst bewerkt: 01 sept 2014 12:12 door Frank.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 mei 2015 17:42 - 04 juni 2015 12:47 #776 door Frank
En we zijn weer een paar stappen verder. We zijn er uit!

De turnigy T20 is geschikt maar is heel erg hoogtoering ,
720 R/V wat betekend 720 toeren per volt.
Dit is dus bij 36 volt 720*36 = 26280 RPM

Het ideale uitgangs toerental van de schroefas van een boot is max 1800 toeren. Minder is beter.
De meeste scheepsdiesels draaien 3600 toeren.

de meeste keerkoppelingen zijn 2:1 vertraagd. we moeten dus naar maximaal 3600 toeren op de uitgaande as.

Om bij de 3600 RPM te komen moeten we dus gaan vertragen.
Wanneer we dit 7,5 x vertragen komen we op 3504 wat ik prima vind.

7,5 x vertragen is alleen geen kattenpis

Dit kunnen we op meerdere manieren doen:

1. Poelies met snaren. Dit is qua geluid de beste optie, maar dat wordt erg groot omdat de asbelasting met kleine poelies erg hoog wordt als in niet werkbaar. Deze optie valt dus af.

2. Kettingen met tandwielen. Goedkoop, weinig verlies tov optie 1 en 3 maar niet geheel geruisloos en erg onderhouds gevoelig. verder zelfde nadeel als de poelies met snaren, ivm asbelasting wordt dit erg groot.

3. Wormwiel reductie. Geen last van asbeslasting maar wel iets meerl verlies. qua geluid wel een goede optie en compact.

Vanuit die gedachte is optie 3. de beste. in die optie kunnen we elke keerkoppeling of saildrive als basis gebruiken.

Dit is ook omdat de onwijze reductie het niet toe laat om de motor om te keren. Dan draait de wormwiel reductie waarschijnlijk in elkaar net zo als dat keerkoppelingen van buitenboordmotoren dat niet zo fijn vonden in de eerdere tests

Let op! dit geldt voor de situatie dat je een scheepsdiesel gaat vervangen. met buitenboordmotoren gaat die rekensom niet op en moet die individueel berekend worden op basis van de vertraging en de toegepaste schroef.

Omdat ik een Honda 2-cylinder buitenboordmotor heb met een reductie van 1 :3. Heb ik er over nagedacht om die of een broertje als basis te laten dienen

Het 7.5 PK Honda blok draait iets meer, 5800 toeren wat op 1933 toeren op de schroef uit komt. redelijk optimaal dus. Maar dat gaan we niet doen omdat ik eigenlijk een saildrive wil plaatsen.
En nu luidt het toeval:

Volvo Penta en Honda hebben ooit samen een saildrive geproduceerd op basis van de 7.5 PK Honda 4 takt B75 buitenboordmotor

Die heeft ook de 3:1 vertraging op de keerkoppeling die in het staartstuk zit zo als bij de buitenboordmotor.

hierdoor kunnen we een kleinere reductie gaan gebruiken! want voor 1800 toeren op de schroefas moeten we er 5400 toeren op zetten.

De berekening vanaf het motor toerental komt dan op 4.87x vertragen uit. bij 5 maal vertragen komen we dan uit op een schroefas toerental van 1752 toeren. Prima dus!

Mijn keuze staat dus vast, een 50S saildrive van Volvo Penta Zo als toegepast op de Volvo Penta MB2/50S Als we dan toch gaan investeren kunnen wehet beter gelijk goed doen.

De shoppinglist voor het aandrijfdeel is als volgt:

Turnigy Aquastar T20 5 Kw Water Cooled motor
TurnigyTurnigy AquaStar 160A Water Cooled ESC Speedcontroller
Turnigy AquaStar ESC Program Box for all Water Cooled speedcontrollers
Turnigy Servo Tester (gaan we als regeling voor de motor gebruiken.)
3x 12 volt accu's of lipo packs hoe mee Ah hoe beter.
5 volt buck step-down converter voor voeding servotester en programmingbox
waterpomp en slangen tbv waterkoeling motor en speedcontroller.
Worm reductie bak 5:1 (of 7,5:1 voor de andere opzet met een gewone saildrive of keerkoppeling)
Een Volvo Penta MB2/50S donor motor

En al wat verder ter tafel komt als pasbussen, platen, afstand houders, bekabeling, trek/duwkabel, morse bediening enz enz

De Turnigy spullen komen bij Hobbyking vandaan,

De accu's gaan waarschijnlijk tijdens de test fase nog 12 volt accu's zijn van de sloop, maar zullen uiteindelijk waarschijnlijk een 3 tal 12 volt 180 Ah accu's worden.
Tenzij de LiFePo4 prijzen zakken of ik goed geprijsd gebruikte kan vinden, in gewicht scheelt het namelijk enorm.

De reductiebak wordt waarschijnlijk een gebruikte, maar die moet ik nog vinden.

Het staartstuk van de Volvo Penta MB2 /50S zoek ik nog, dus als je er een weet... laat het me weten Staat maakt niet uit liefst compleet met onder blok, hoeft niet te draaien!

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Laatst bewerkt: 04 juni 2015 12:47 door Frank.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 mei 2015 17:54 #778 door Frank
Rest alleen nog het laaddeel om het geheel hybride te maken
Dat wordt gebaseerd op een eerder aangehaalde diesel generator welke standaard luchtgekoeld zijn maar we gaan water koelen, icm een sleeve om de cilinder en een oliekoeler. Als basis voor de laders nemen we de eerder besproken server voedingen welke we doorkoppelen.

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 mei 2015 21:33 - 17 mei 2015 21:37 #785 door Frank
En de benodigde vertraging is ook gevonden!

Een losse bak met de koppeling voor een Chinese Dirt bike a.k.a. brommert!

Niet duur en niet verkeerd! daar kan je er zelfs nog een van op voorraad leggen.

Ok, Niet helemaal 5:1 maar 5.5:1 waarmee het toerental van de schroef op 1593 toeren uit komt.

Moet alleen een kleine modificatie aan gedaan worden. Koppelingshuis er uit en een aansluiting waar de motor direct in kan er op en we zijn er!

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 17 mei 2015 21:37 door Frank.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 juni 2015 12:15 - 04 juni 2015 13:27 #798 door Frank
Voorlopig blijft het even stil, het project zit in een stroomversnelling, en ivm een aantal zaken die echt veel tijd hebben gekost of gaan kosten zijn houd ik jullie wel op de hoogte maar treed ik niet in details om te voorkomen dat het project gekopieerd wordt.

het project is nog steeds budget.

de status op dit moment is dat met een investering van maximaal 2000 euro en een bak vrije tijd het project haalbaar moet zijn als je dit zelf doet en een beetje handig bent. Dit is inclusief de Electro en de dieselmotor! maar met gewone accu's en nog zonder lipo cellen.

even een stukje meer inhoudelijk, dit is voor zover als ik nu wil gaan qua informatie:

ik heb een staartstuk van een Honda BF75 icm originele schoef gebruikt met een 3:1 reductie in de keerkoppeling en een 5.5 reductiekast op de 720 RV Turnigy T20 motor. het toerental op de schroef is 1593 toeren

En nee de chinese lagers ben ik niet bang voor, die zijn in de praktijk best wel ok als je een beetje op let bij wie je de spullen koopt.
Ook zijn ze makkelijk en relatief goedkoop vervangbaar, ook voor degelijker (SKF) spul.

ik ben banger voor dhet lager in de Turnigy motor... kreng is niet een klein beetje hoogtoerig... bij 36 volt 720*36 = 26280 RPM

dat betekend dus een totale reductie van 16.5 x (3 x 5.5) tot aan de schroef
Ik ben me bewust dat ik daar iets aan rendement verlies, maar het formaat en de prijsverhouding van deze opzet verantwoord dit prima. het is goedkoop te vervangen mocht het defect gaan.

dit project is zo als je begrijpt compleet anders omdat de insteek anders is,
maar ook om zo universeel, zo compact mogelijk, zo goed mogelijk verkrijgbaar en zo min mogelijk onderhoudspunten moet bevatten.

ondanks dat het nu allemaal nog wat complex lijkt zal het als het in elkaar staat geheel duidelijk worden.

er is een uitstap geweest naar nog simpeler en meer naar nog meer standaard maar dat leverde problemen op met keerkoppelingen van staartstukken die tandloos werden omdat de motor toerentallen van PM motoren onbelast lager liggen als belast, en dat laat zich echt niet lekker regelen. gevolg is dat het toerental net na het schakelen in een keer omhoog klapt...

omkeren en geen keerkoppeling gebruiken is ook geen universeel inzetbare optie, want dat vinden veel staartstukken niet zo leuk door de richting van de vertanding. als het voor jou wel werkt heb ik nog een stapel leuke echt sterke laagtoerige PM 500 watt 24 volt motoren liggen met omkeerbare PWM regelaars.

Maar onder meerfasige motoren kom je niet makkelijk uit, althans ik voelde de drang om de enkelfase motoren op een zijspoor te zetten toen het zoveelste staartstuk in de snert draaide, en de staartstukken me niet op de rug groeien.. en daar kwam de Turnigy op het pad bij de zoektocht naar een speedcontroller voor een meerfase motor

andere meerfasige motoren als de Mars en Etek zijn moeilijk verkrijgbaar, groot, zwaar en erg duur of vragen erg dure controllers.

De turnigy met speedcontroller en servotester kost nog minder als de controller voor een andere motor, je legt er zo een op voorraad alleen het vraagt wel een vertraging van zeker 5 tot 7.5x afhankelijk van het ingaande toerental van de keerkoppeling..

daar zit nu juist de gein. want dat deel blijkt erg goedkoop en compact realiseerbaar te zijn :) gewoon het koppelingshuis van de reductie van een chinese mini of pit bike zo aanpassen dat de turnigy er direct op kan. het blijft nog heel ook! je zal alleen een manier moeten verzinnen om hem op je schroefas of staartstuk te zetten. ik heb een pasbus tussen de aandrijfas in het staartstuk en om de uitgaande as waar het tandwiel om zat wat normaal naar het achterwiel gaat.

Straks als de diesel gemariniseerd is en in de boot staat gaat er denk ik een grote poelie op de schroefas en een andere die kleiner is en 3x zo snel draait op de vertragingskast.

je begrijpt, zojuist is de knoop doorgehakt om van het idee saildrive af te stappen en een schroefas te plaatsen icm een keerkoppeling op de motor, de Turnigy werkt namelijk als dynamo en levert terug. en een fatsoenlijke saildrive is onvindbaar of duur. er komen gewoon echt nog wel wat kosten bij voor revisie of onderdelen die missen.

Daardoor wordt een diesel op een schroefas en dan de turnigy los er naast the way to go want het is gewoon de meest betrouwbare en meest robuuste oplossing.

door enkel stroom van 1 fase van de motor te pakken kan de belasting omlaag gebracht worden als er meer vermogen voor dieselvoortstuwing nodig is. door het hoge toerental zal de electromotor niet bezwijken zo als bij chinese 3 fase generatoren gebeurt als je slechts 1 fase belast.

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Laatst bewerkt: 04 juni 2015 13:27 door Frank.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 juni 2015 13:37 #799 door Frank
Het diesel deel wordt feitelijk een "traditionele" indirect watergekoelde diesel, maar als je mij een beetje kent weet je dat hoe traditioneel het ook zal worden de insteek compleet anders is :)

dat project start zodra de basis motor geleverd is als project te volgen zijn hier op de site. project zal best wel leerzaam kunnen zijn omdat het letterlijk alle vragen over de verschillen tussen gewone en scheepsdiesels beantwoorden omdat het inhoudelijk veel meer informatie zal bevatten al dat er over delen van dat project op internet vindbaar zijn

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 aug 2016 11:04 - 01 aug 2016 11:16 #1056 door Frank
Fase 1 is compleet afgerond en werkt.

Ik ben al een tijdje aan het sprokkelen naar de delen die nodig zijn voor deel 2.
Op de diesel motor na is alles binnen. de keerkoppeling mist nog 2naaldlagers welke besteld zijn


Verder heb ik een betaalbare manier om aan accu's te komen met een groot vermogen:

balanceren en van laptop accu's

in de praktijk blijken bij defecte laptop accu's vaak maar 1 cel defect te zijn. deze gaan in het geheel aan elkaar. Daarna laad je deze individueel op,
Je ontlaad ze aan een vaste weerstand, door de tijd te meten kan je de capaciteit berekenen.

Die match je in paren met gelijke capaciteit en die laad je met de balancer op

Zo krijg je voor heel weinig geld goede cellen

Deze accu's kan je relatief makkelijk krijgen en is dus ook goed voor het mliieu

Binnenkort meer!

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Laatst bewerkt: 01 aug 2016 11:16 door Frank.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 aug 2016 16:46 #1057 door Frank
Motor is besteld, het is een luchtgekoelde Yanmar L70 kloon geworden, oftewel een chinese 178F. dit is een 296 CC dieselmotor met directe injectie.

Bij 3600 toeren moet de motor naar verwachting zeker 7 PK bij 3600 toeren continu af kunnen geven, ondanks dat de motor fabrieksaf als 5.4 PK / 3000 rpm continu is verkocht. wat overeen komt met de curve van een 1GM10

ter vergelijk: een Yanmar 1GM10 geeft met 318 CC 9,1pk / 6,7KW af bij 3600 rpm. ook de bouw is redelijk gelijk, o.a een erg vergelijkbaar type hogedruk pomp en desel injector.

Dezelfde L70 kloon (ST178F) wordt door andere fabrikanten als een 7 tot 8.5 PK/3600 RPM verkocht. Het lijkt er op dat deze fabrikant (STLong) het erg veilig heeft opgegeven of Yanmar het voor de 1GM10 lichtelijk heeft overdreven.

Starten gaan we vanaf het electropakket. Zodra je de keerkoppeling in zijn vooruit zet en de decompressieklep dicht gaat zal de motor starten vanaf het electropakket.

Of er een electrisch stoprelais op de brandstofpomp komt weet ik nog niet. waarschijnlijk is er genoeg koppel beschikaar om de motor door zijn compressie te trekken

De koelribben gaan er verder grotendeels af, en er komen een aantal losse koelmantels omheen, deze maak ik van glasmat met epoxy en worden afgedicht met uit hitte bestendig silicone mat gesneden pakkingen.

Er komt een warmtewisselaar aan zodat de koeling indirect is. Ook zal er in het olietraject een oliekoeler opgenomen worden.

Of er een turbo (IHI VZ21/RHB31) op de motor komt moet ik nog even bekijken. Wel komt er een watergekoeld spruitstuk op. met water injectie de uitlaat in.

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 aug 2016 11:12 #1058 door Frank
En de diesel is binnen, met dank aan Dhr Blaauw










"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 aug 2016 19:48 - 07 aug 2016 20:33 #1061 door Frank
Van het weekend even naar Vinkeveen geweest. daar zit zo'n leuke watersport winkel met veel gebruikt spul voor goede prijzen.

Daar heb ik een dubbel uitgevoerde pijpen warmtewisselaar gekocht, en er lag een lief impellerpompje met een opbrengst van 20L/uur bij 1800 toeren.

Of ik die impeller pomp ga gebruiken... geen idee, maar is erg leuk want op de accu boormachine kan je er bijvoorbeeld de olie van je motor mee af zuigen. handig :)

Ook heb ik een setje besteld met een startmotor, starterkrans en laadspoel/regelaar.


de laadspoel en regelaar zijn 15A, en heeft 13,8 +/- 3 volt output gereguleerd.

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 07 aug 2016 20:33 door Frank.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
29 aug 2016 11:49 - 29 aug 2016 17:00 #1077 door Frank
Alles is inmiddels binnen en ik ben begonnen met het kaal strippen van de motor

De moer zat zo strak dat ik het met de hand niet meer voor elkaar kreeg om de bout los te krijgen. een slagmoersleutel op 230 volt gaf uitkomst. de moer is er af.

zodra de poelietrekker die ik besteld heb bezorgd is kunnen we weer verder.

dan kunnen we het vliegwiel er af trekken en er een rand in laten draaien waar de starterkrans omheen gekrompen kan worden, want die rand die er normaal hoort te zijn mist op het vliegwiel.

en even als notatie, maar handig voor jullie

maten van het vliegwiel:
gewicht: 7.5 kilo
doorsnee (nog opmeten, zal rond de 23 cm zijn)

maten van de starterkrans:

Buiten: 25 cm
Binnen: 22 Cm
Tanden: 97

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Laatst bewerkt: 29 aug 2016 17:00 door Frank.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 aug 2016 22:39 - 30 aug 2016 22:40 #1079 door Frank
en even een beetje tegenslag


het vliegwiel is door en door gescheurd vanuit de spiebaan.

iemand een idee?

v vormig uitslijpen, lassen en afslijpen

cold stitching


uitruimen en verdunde epoxy er in laten lopen

of vervangen?

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 30 aug 2016 22:40 door Frank.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 sept 2016 21:24 #1080 door Frank
het is een alternatief geworden op cold stitching.

ik heb om de 3 mm een gat van 3.3 mm geboord. daar is draad in getapt en wordt met M4 schroefdraad

die verlijm ik met locktite epoxy metal and concrete

dat slijp ik vervolgens v-vormig uit en vul ik ook met Locktite epoxy metal and concrete

de naaf kom ik later op terug.

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 8.668 seconden
Lekker winkelen zonder zorgen - Gratis verzending en retour