Volvo penta d2-40 problemen

Meer
10 nov 2016 22:38 #1092 door Newwie
Hallo ,
Ik overweeg een schip aan te schaffen met een pentax d2-40 blok uit 2009 met 380 draaiuren. Ik wordt wat voorzichtig vanwege de berichten over dit blok als het gaat om invreten warmte wisselaars en black box problemen .

Mogelijk weet iemand of dit vaak voorkomt en vooral hoe ik kan uitsluiten dat dit bij dit blok niet aan de orde is

Hoor het graag

Hans

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 nov 2016 16:27 - 12 nov 2016 16:43 #1093 door Frank
Kort gezegd - zonder inspectie weet je dit niet.

Ik zou beginnen met de warmtewisselaar te inspecteren - dit is de enige plek waar zeewater en koelwater contact kunnen hebben. doorgaans is het gietijzer achter de o-ring van de achterste deksel ingevroten en heb je hier een mogelijk contact met koel en buitenwater. als er problemen zijn vind je deze als eerste hier.

ook is het belangrijk om te weten of het een motor is die veel uren op zout water heeft gevaren. daarbij komt dit probleem vaker voor als wanneer er enkel op zoet water gevaren is.

De warmtewisselaar is berucht. ik noem het een ontwerpfout. en deze zit in de achterste kap. deze sealt niet goed, en op den duur vreet dit in op het gietijzer.

en met de black box bedoel je het stuk elektronica wat de injectie aan stuurt? tja vocht... het blijft van origine geen scheepsdiesel. ik zie dit niet als een grote zorg mits de motor goed ingebouwd is in een geïsoleerde/geventileerde motorruimte. daar heeft condens weinig kans.

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Laatst bewerkt: 12 nov 2016 16:43 door Frank.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden
Lekker winkelen zonder zorgen - Gratis verzending en retour