Farymann R30 met hydraulische aandrijving: schroef

Meer
24 okt 2016 15:38 #1087 door thomaswink
Ik heb een goed werkende Farymann R30 met hydraulische aandrijving (S22D) maar wil graag een nieuwe schroef plaatsen. Daarvoor heb ik meer informatie nodig (verhouding motor/schroefas) maar kan deze info nergens vinden :(

Weet iemand toevallig hoe ik kan bepalen welke (klap)schroef bij mijn motor+aandrijving past?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 nov 2016 13:05 - 14 nov 2016 13:06 #1094 door Ferry
welke hydraulische motor en welke hydraulische pomp heb je ?
in de manual staat dan hoeveel cc er per omwenteling er nodig is.
bv de pomp levert 5cc per omwenteling en de motor heeft 15cc per omwenteling nodig, dan is
de vertraging 3:1 je kan dan het toerental van de schroef berekenen aan de hand van de omwentelingen van de dieselmotor
met die gegevens en de gegevens van je schip kan je de juiste schroef laten berekenen
Laatst bewerkt: 14 nov 2016 13:06 door Ferry.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 nov 2016 18:03 #1095 door Frank
Ferry, was er ook niet iets met wat rendementsverlies wanneer je een hydraulische pomp gebruikt?
dat lijkt me ook wel handig om mee te berekenen in dit geval. weet jij die percentages nog?

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 nov 2016 22:07 #1096 door Ferry
Rendement verlies zorgt er eigenlijk alleen voor dat je vermogen kwijtraakt.
Dit kan door te dunne olie gewoon slijtage, en natuurlijk het omzetten van energie wat altijd vermogen kost.
Het vermogen wat je kwijtraakt wordt in dit geval omgezet in warmte, daarom zit er ook zo;n hele grote warmtewisselaar op de achterkant van de olietank, de hydro olie wordt dunner als het warmer wordt.
Je loopt de kans dat als het warm en relatief warm buitenwater dat het nog slechter wordt.
Mijn maatje die kwam van de zomer bij windje 6 tegen de haven niet meer in.
10pk farryman en hydro in een 3.5ton boot.
ik heb getallen gehoord van 30% verlies bij kleine installaties.
10 of 20% wordt je al niet echt vrolijk van, de farryman is 10pk dan hou je op de schroef 8pk over.
wordt het ouder en met slijtage kan je nog wel eens maar 7 pk op je schtoef overhouden.

voor de omwentelingen maakt het niet uit, de pomp pompt een x aantal cc en de motor heeft een x aantal cc nodig. uiteraard gaat het wel een rol spelen als je interne lekkage krijgt bv langs de ventielen.
Een meter om druk te meten, kan heel handig zijn, staat ook in de manual iets beschreven over druk tov schroef.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Frank

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 nov 2016 23:03 #1097 door Frank
bedankt ferry, dan hebben we dat verhaal ook compleet staan hier.

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 nov 2016 11:09 #1098 door thomaswink
Beste Ferry,

Bedankt voor het duidelijke antwoord! Ik heb een type S22T pomp en S22D aandrijving. Kan je even meekijken naar de specificaties? Ik kan de genoemde waardes niet direct vinden..

Ik heb 2 bijlages aan dit antwoord toegevoegd.

Alvast bedankt!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 nov 2016 18:52 #1099 door Ferry
wat ik zo uit die bijlage haal is dat er 0-38 cc uit de tankunit komt per omwenteling en dat de hydraulische motor 38cc nodig heeft per omwenteling, dus geen vertraging in dit geval.
Je weet nu dus het max toerental van je schroef as

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Lekker winkelen zonder zorgen - Gratis verzending en retour