Op zoek naar rook

Meer
20 okt 2015 07:34 #930 door Quibus
Ik heb een Volvo Penta MD17C uit 1980
Draaiuren 2500

Ik ben al een tijdje bezig maar durf zonder advies niet echt verder te gaan.

Mijn probleem is de rook, deze is lichtblauw en stinkt penetrant, en acceptabele vlekjes op het water ( al zijn die nooit acceptabel).

Ik heb motor flush op aanraden geprobeerd, deze in nieuwe olie ( en minimaal gevuld) toegevoegd en de motor belast 40 minuten op maximale toeren 2200 laten draaien. ( dat vond ik wel eng moet ik zeggen wand ik ben nog al zuinig op wat ik bezit)
Tijdens deze draai sessie werd de motor wel te heet dus af en toe terug naar 1500 toeren ( waardoor de motor weer snel afkoelde) en toen weer naar 2200 toeren, motor vertoonde geen gekke geluiden of haperingen zeer stabiel op 2200 toeren.
Na deze sessie de olie er weer uitgehaald en nieuwe olie (van KROON wand ik wil alleen het beste) weer gevuld tot minimaal en maximaal, (Midden in) en de olie filter vernieuwd.

Ook heb ik brandstof reiniging geprobeerd en deze gemengd met nieuwe diesel in een jerrycan en ook de papieren brandstof filter vervangen.
Dit had weinig effect maar goed dat was het eerste wat mij zonder hoge kosten te proberen was.

Voor dit alles natuurlijk als eerst de luchtfilters schoon gemaakt.

Ik heb de verstuivers laten testen en deze stonden op 180 bar met een goede verstuiving.
Ook heb ik de kleppen afgesteld inlaat en uitlaat 0.35 en 0.30 volgens het handboek.

Wat mij opgevallen is dat vanaf het vliegwiel gezien de eerst twee cilinder koppen en deksel lekker warm worden , niet te heet.
Maar de derde cilinder kop en deksel blijven kout ook na een tijdje draaien. Mijn vraag is ook ? of dat een teken is van niet goed werkende cilinder.
Ik heb de brandstof leiding los gedraaid bij de 3e cilinder verstuiver en daar kwam wel diesel uit dus die is niet verstopt.

Als ik me finger voor de luchtfilters opening houd merk ik voldoende zuigkracht bij alle drie. Compressie meten word deze week uitgevoerd hoop ik.

Ik geef niet snel op dus heb ik nog een gekke test gedaan.
Ik heb van alle drie de kleppendeksels de bevestiging schroeven los gedraaid en er uit gehaald en met een vloei papiertje boven de opening waar de schroef zat gehouden.
Vanaf het vliegwiel gezien, eerste cilinder komt beetje lucht uit en word ook het vloei papiertje aangezogen.
Tweede cilinder gebeurde er niets en de derde cilinder werd alleen het vloei papiertje weg geblazen.

Ben ik een gekke kerel of niet, hoe kom ik er op, hebben we wat aan deze info,,,,, geen idee ?

Ik wil graag van het rook probleem af wand ik vind het niet netjes tegenover natuur en mens en wil niet als olieboot bekeken worden.
Hebben jullie nog wat tips of ideeën.
Ik weet dat de motor qua leeftijd oud is maar ik weiger te geloven dat ie versleten is.

Vriendelijke groet Ronald

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 okt 2015 08:27 #931 door Frank
rook uit de uitlaat? volvos roken altijd iets.

als ik het zo hoor zal een compressietest een goede aanrader zijn. ik verwacht dat er iets met de zuigerveren van die 2e cilinder loos is

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 okt 2015 19:24 #932 door Quibus
Dank je voor je reactie.
ja denk ook dat er iets niet lekker is.
heb vandaag polijst pasta gekocht voor de kleppen wand ik denk dat ik zelf de motor maar ga reviseren, en dan alleen de zuigers en veren en kleppen en de bus.
Ben me behoorlijk aan het inlezen met alles en ik ben redelijk technisch dus ik denk als ik de tijd er voor neem moet het lukken

Ronald

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
22 okt 2015 08:16 #933 door Frank
Ik zou niets op voorhand kopen en eerst een compressietest uitvoeren.

dan weet je welke zuiger het is.

If it aint broker dont try to fix it

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
28 okt 2015 20:45 #942 door Quibus
Het vervolg.
Compressie gemeten en deze waren alle drie rond de 22 dus dat is binnen de marges van de fabrikant, die geeft tussen de 20 en 25 op.
brandstof timing gecontroleerd dmv vliegwiel graden en deze wijkt 1 graad af.
Dikkere olie er in gedaan misschien dat dat helpt.
Verse brandstof ook uitgeprobeerd.

allemaal helaas maar we 5 uur verder.

nog steeds onverbrande diesel rook uit de uitlaat.
Koude motor of warme motor maakt niet uit rook blijft gelijk.

nu moet ik toch echt gaan nadenken wand bij een mechanische motor wat kan er dan nog meer zijn.


luister stel he ,,,,,,, stel , even een gedachten spinsel.
Als de hevel van de opvoerpomp ingesleten is en hierdoor deze een grotere slag maakt , en daardoor de opvoerpomp niet 180 bar maar ( bijvoorbeeld ) 210 bar aan de verstuivers levert dan hebben we volgens mij te weinig lucht om alle diesel te verbranden en krijgen we ook een onvoordelige ontbranding.

ZIT DAAR EEN LOGIKA IN???


Groetjes weer en ik hoor graag weer.

Ronald

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
28 okt 2015 21:43 - 28 okt 2015 21:43 #943 door Fer
De verstuiver bepaalt de openingsdruk niet de opvoerpomp of hogedrukpomp
Laatst bewerkt: 28 okt 2015 21:43 door Fer.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 okt 2015 11:22 #947 door Quibus
Thanks zit wat in ja.
nog een theorie. heeeft de hedendaagse diesel nog wel de zelfde samenstelling als de diesel van jaren 80. ik hoorde dat er nog al wat aan onze huidige diesel is gesleuteld in de samenstelling.

blijf toch met de vraag zitten dat als alles goed is waar komt dan die rook vandaan van onverbrande diesel.

nog een theorie waar ik aan dacht.

stel dat de oude diesel een hoger octaan gehalte had en daardoor een hogere uitlaat druk had die de uitlaat schoon en droog hield. en de huidige diesel een lagere octaan gehalte waardoor er een waterzak onderin de uitlaatslang ontstaat en hierdoor te veel weerstand creëert en er rook in de cilinder achterblijfd en hierdoor er niet genoeg verse lucht in de cilinder is voor een 100% nieuwe verbranding.
ben ik nu te moeilijk aan het denken of zit er wat in.

ik hoor graag weer.

R

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 okt 2015 19:17 #948 door Fer
Oude diesel kan rook veroorzaken maar moet dan wel minimaal 1 jaar oud zijn.

Denk niet dat de tegdruk een probleem is, de meteeste motoren mogen een gedrukt van een halve meter waterkalom hebben . Zou dit overigens niet uitproberen maar dan km andere reenen.

De co rssie druk is als nieuwe , vind ik wel erg opvallen voor een oude motor.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 nov 2015 11:49 #952 door Quibus
Bedankt voor je antwoord.

om verder te redeneren heb ik een vraag.
waardoor word rook veroorzaakt, te veel brandstof, te weinig brandstof, teveel lucht , of te weinig, zuigerveren zijn uitgesloten omdat ik goede compressie druk heb.
moet ik geforceerd lucht inblazen of wat als ik de verstuif druk verlaag naar 100 bar dmv andere verstuivers.

ik weiger toch te geloven dat ik er mee moet leven.

desnoods een filter voor als ik in een haven ben of zo. er moet iets zijn toch.

Groet Ronald

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Lekker winkelen zonder zorgen - Gratis verzending en retour