Revisie Hurth HBW 100

Meer
30 aug 2015 17:46 - 03 sept 2015 10:28 #871 door Frank
Hier zal ik jullie de komende weken op de hoogte houden van de revisie van een Hurth HBW 100 keerkoppeling met zoet waterschade.

De keerkoppeling heeft langere tijd onder water gestaan.

Ik ga de koppeling eerst open maken om te zien wat we aantreffen.
Daarna ga ik de koppeling goed in de kruipolie zetten om te zorgen dat eventuele roest en corrosie geconserveerd is.

Op basis wat er te zien is moet er een besluit genomen worden over te te nemen aanpak.

Deze keerkoppeling is momenteel op de markt als de ZF 10 M en is identiek

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Laatst bewerkt: 03 sept 2015 10:28 door Frank.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
02 sept 2015 18:33 #873 door Frank
even wat meer detailfoto's van hoe de koppeling is voor ik er mee verder ga.









de assen en het schakelmechanisme zitten vast.
de bouten zullen nog even in de kruipolie moeten weken.

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
02 sept 2015 19:45 - 02 sept 2015 19:49 #874 door Frank
dus even lekker de boel inspuiten met kruipolie


en dan kan het demonteren beginnen.


eerst de slotplaat voor op het vliegwielhuis er af


binnen no time heb ik hem in mijn handen


nu het schakelmechanisme er af


ook deze komt weer goed los. op 1 na, die komt met het tapeindje er bij


oei van binnen is ie goed smerig en roestig maar het ziet er nog wel ok uit


ook deze komen weer goed los

even de lagers goed bekijken

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Laatst bewerkt: 02 sept 2015 19:49 door Frank.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
06 sept 2015 18:12 #882 door Frank
inmiddels een stuk verder, de bak is gesplitst en geïnspecteerd.
Er is geen extreme aantasting door occidatie , alles is met goed schoonmaken weer 100% bruikbaar.

Zelfs de lagers zijn nog bruikbaar maar toch denk ik er aan om ze te vervangen.

Alleen de keerringen zijn echt aan vervanging toe.

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 sept 2015 08:44 - 08 sept 2015 13:19 #884 door Frank
de lagers onder de zf Hurth nummers zijn onbetaalbaar met zo een 30 euro per stuk. Gelukkig heeft iemand het al uitgezocht voor de HBW 150/ ZF 15 sites.google.com/site/hbw150rebuild/home/parts en kunnen we af met commercieel beter verkrijgbare nummers.

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Laatst bewerkt: 08 sept 2015 13:19 door Frank.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 sept 2015 11:31 - 08 sept 2015 14:17 #885 door Frank
Het boodschappenlijstje voor de HBW 100

Lijstje met de lagers
Hoofdlagers (in en output shaft): L44649/L44610

lijstje met de keerringen:
ingaande as: 27x37x7 Oil Pump Seal
uitgaande as: 32x45x7 Oil Pump Seal
keerring schakeldeksel: SD20x26x4A

Voor de lagers kan je het beste bij SKF (bijvoorbeeld via Laman) of Timken kijken, of als je het aan durft op eBay.

Voor de keerringen en pakkingen www.bakker-ijlst.nl/shop/hurth_en_zf_mechanisch

de nummers van de lagers die onder de tandwielen zitten weet ik nog niet. zo ver ben ik nog niet met demonteren

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Laatst bewerkt: 08 sept 2015 14:17 door Frank.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 sept 2015 23:21 #887 door Frank
nog wat foto's van de bak die open is:


het staat nu nog in de petroleum te trekken om alles los te maken en wat los is ligt te weken om het schoon te maken. zodra dat ingewerkt is kunnen we weer verder.

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 sept 2015 12:25 - 14 sept 2015 12:27 #889 door Frank
De 4 hoofdlagers van de in en uitgaande assen zijn besteld.

het betreft een redelijk standaard wiellager die nagenoeg overal te koop is

hier is Bakker-ijlst met bijna 28 euro per stuk oftewel dik 100 euro per 4 echt veel te duur.

Kies wel voor kwaliteit (Timken/Koyo, Nachi, SKF, in elk geval Japans/Westerse kwaliteit)

Ik heb via een Turkse leverancier overjarige Timken lagers (oftewel Koyo wat er origineel ook in zit) gekocht voor 14.18 euro per 4 inclusief verzendkosten. Lang leve E-Bay.

De keerringen en pakkingen heb ik wel bij Bakker ijlst besteld, dat maakt prijstechnisch niet veel uit met elders. Wel vind ik de verzendkosten daar bizar hoog.

8.50 voor 3 pakkingen en 3 keerringen wat makkelijk per envelop te verzenden is onder de 4 euro

Ik heb de keerringen en pakkingen daarom maar gelijk dubbel besteld voor de voorraad.

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Laatst bewerkt: 14 sept 2015 12:27 door Frank.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 sept 2015 19:23 - 16 sept 2015 19:34 #893 door Frank
En de spullen van bakker ijlst zijn binnen:


even uit gesorteerd wat nodig is:

Van links naar rechts:

Keerring 20-26-4 (voor de schakelas)
Keerring 27-37-7 (voor de ingaande as)
Keerring 32-45-7 (voor de uitgaande as)
2x pakking voor de 2 deksels over de lagers van de in en uitgaande assen
1x pakking voor de schakeldeksel

Totale kosten: 12,60 euro

Helaas kwam het nog in een doosje via DHLforyou terwijl het gewoon in een envelop had gepast.
Door de gekozen verzend methode betaal je in plaats van 3,45 gelijk 8,50.

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 16 sept 2015 19:34 door Frank.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 sept 2015 19:44 #894 door Frank
o ja en een link naar de service manual kan natuurlijk ook niet ontbreken: Klik hier

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
De volgende gebruiker (s) zei dank u: richardgti

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 sept 2015 10:32 - 21 sept 2015 12:14 #895 door Frank
weer een stap verder.

de lagers van de ingaande as heb ik er af. deze hebben we ingeslepen tot op de as. ze zaten erg vast gerot. helaas heeft de bak wel wat veel last van putroest.

Zowel op de tandwielen als op de assen. de tandwielen hebben verder nog wel raakvlak genoeg dus daar maak ik me geen zorgen over.

de assen kan nog 2/10e van 1 mm af gedraaid worden, zonder dat dit van invloed is op de afdichting van de keerringen dus dat komt wel goed.

de bronzen platen zijn ook intact, maar de metalen platen zijn ook licht ingevreten.

ze zitten nog binnen de tolerantie qua dikte maar zou de putroest van invloed zijn op de werking? iemand daar een antwoord op?

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Laatst bewerkt: 21 sept 2015 12:14 door Frank.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
22 sept 2015 18:35 - 22 sept 2015 20:22 #900 door Frank
Nieuwe lagers zijn binnen.

Timken blister met daar in geen Koyo maar FEB made in P.R.C.
oftewel "gewoon" chinese lagers.

Waar ik dacht dat Timken gewoon net als SKF een goede partij is.

Navraag bij Timken levert op dat ze deze lagers niet meer bij koyo betrekken en dat deze lagers ook aan hun kwaliteitsstandaard zitten.

We gaan het zien, Timken geeft tenslotte een jaar garantie.

Zie ook www.china-nskfag.com/ het zijn allemaal handelsondernemingen geworden, dus in dat opzicht zal het ongetwijfeld geen miskoop zijn.

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Laatst bewerkt: 22 sept 2015 20:22 door Frank.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: richardgti

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
22 sept 2015 20:09 #901 door Frank
en omdat foto's meer zeggen als woorden:







"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
31 okt 2015 15:36 #949 door richardgti
Frank het is al een poosje stil?
Ik ben erg benieuwd naar het vervolg....

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 nov 2015 10:11 - 01 nov 2015 10:22 #950 door Frank
ja sorry heb het heel druk.

ben vooral bezig geweest met het verder reinigen van de onderdelen en daarna ontroesten met fertox

Zal een dezer dagen nog even foto's maken van de actuele stand van zaken.

de naaldlagers tussen de tandwielen zijn er opzich goed uit gekomen, en zijn moeilijk verkrijgbaar. ik heb de nummers ook, en zal deze ook nog even noteren ik twijfel er een beetje over om ze te vervangen. aan de ene kant zie ik geen noodzaak, maar aan de andere kant is dan al het draaiend werk nieuw.

de bak is bijna klaar om opnieuw op te gaan bouwen.

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Laatst bewerkt: 01 nov 2015 10:22 door Frank.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 4.125 seconden
Lekker winkelen zonder zorgen - Gratis verzending en retour