× Stel hier al je korte vragen die geen eigen topic nodig hebben

Koeling Farymann R30

Meer
27 nov 2015 14:39 - 27 nov 2015 23:50 #954 door TonB
Ik ben bezig een Farymann R30 weer op te knappen en in orde te brengen.
Nu heb ik gelezen dat er in de koelwaterleiding tussen de 2 cilinders naar het uitlaatspruitstuk een drosseltje moet zitten om altijd voldoende druk te houden naar de beide thermostaten in de cilinderkoppen. Maar in deze motor zit niet zo'n drosseltje.
Weet iemand hoe die eruit moet zien / hoe groot het gaatje moet zijn ??

Ben benieuwd naar het antwoord.
Groet, Ton
Laatst bewerkt: 27 nov 2015 23:50 door TonB. Reden: tikfout

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
28 nov 2015 14:37 #956 door Fer
Beste Ton

Ik ben bij een r30 nog nooit een drosseltje tegen gekomen en kan deze ook niet terug vinden in de manual.

Hoe kom je aan die informatie?

Moge je nog een filters nodig hebben kan je eventueel even om mijn site kijken.

dieseldokter.nl/?product=farymann-r30-p30-en-s30

mvg Fer

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
28 nov 2015 17:05 #957 door TonB
Hallo Fer,

dat staat in een Engels manual. Zie de bijlage.
Deze weerstand is kennelijk bedoeld om altijd voldoende druk nar de koppen te hebben.
Het lijkt me wel logisch, want anders zou mogelijk het meeste koelwater direct via de bypass naar het spruitstuk kunnen lopen.
Deze bijlage is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Groet, Ton

Dit bericht bevat een bestand als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
28 nov 2015 20:39 #958 door Fer
de thermostaten zijn de weerstand opwekkers

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
28 nov 2015 23:54 #959 door TonB
Dat klopt, en daarom moet je zekerstellen dat er altijd voldoende druk is om genoeg koelwater door die thermostaten te laten stromen voor de koeling.
Maar als die thermostaten dicht zitten (bij een koude motor dus), dan moet de waterpomp toch z'n water kwijt kunnen. Daarvoor is die bypass-leiding. Het water loopt dan linea recta het spruitstuk in.
Daarom lees ik in het manual dat er een vernauwing in die bypass-leiding moet zitten om ook bij warme motor voldoende druk bij de thermostaten te hebben. (Via een open bypass-leiding van 12 mm loopt het water anders te gemakkelijk het spruitstuk in en gaat er maar weinig door de koppen.)
Ik weet echter niet hoe groot die vernauwing in de bypass-leiding moet/mag zijn.

Ben benieuwd naar je reactie.
Hart. groet, Ton

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
29 nov 2015 17:37 - 29 nov 2015 17:41 #961 door Frank
Ik snap waar je vraag vandaan komt,

Een vernauwing brengt de druk omhoog.
in een normale opstelling is dat echt niet nodig omdat je geen 2 aparte koppen hoeft te voeden en wordt de by pass direct vanaf de thermostaat gevoed waarbij de thermostaat gewoon meer doorstroomruimte heeft.

Ik kan me dan ook voorstellen dat het in de v-twin opstelling tot verbetering kan leiden van de hoeveelheid water die doorstroomt dooor de cilinderwanden. Dit aangezien er 2 aparte leidingen zitten naar de 2 aparte thermostaten.

Ik denk dat deze drozzel (laten we het gewoon een vernauwing noemen)voldoet op 8 mm en waar je die zet in dat deel van het by-pass traject is niet echt relevant.

Ik denk dat je met 2 verlopen van 12 naar 8 mm en een stukje pijp tussen de slang wel voldoet.

Maar aan de andere kant... ik snap ook wat Fer bedoelt

Een enkele 12 mm uitvoer is qua doorvoer (veel!) minder als 2x 12 mm die naar de thermostaten loopt, en water kiest altijd de weg van de minste weerstand, dus vanuit die gedachte zou het niet nodig hoeven zijn.

in dat geval is het dus ook flauwekul dat de cilinders minder koelwater krijgen als dat er door die by-pass loopt.

Als het al zo gezeten heeft en goed gewerkt heeft zou ik de vernauwing er niet tussen zetten. dan lijkt het me beren op de weg zien. Ik heb het trouwens ook nog nooit gezien dat er een vernauwing in een by-pass zit. ik ga dus mee met Fer.

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Laatst bewerkt: 29 nov 2015 17:41 door Frank.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
29 nov 2015 22:47 #966 door TonB
Hallo Frank en Fer,

Bedankt voor het meedenken !!!!
Ik laat het zoals het nu is, want inderdaad is 1 bypass kleiner dan de 2 toevoerleidingen naar de cilinders samen. Het zou zo goed moeten zijn, ondanks de opmerking in het manual.
Ik heb bij het aanpakken van deze motor nogal wat montagefouten, lekkages, bijna-kortsluitingen enz. aangetroffen, dus was ik een beetje achterdochtig geworden .....

Hart. groet, Ton

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 nov 2015 18:49 #967 door TonB
Heren,

ik heb nog een paar slangen vervangen, en toen zag ik het drosseltje zitten.
Het zit er dus inderdaad in en is gesoldeerd in het bochtje onder het spruitstuk. Het gaatje is 4,5 mm.
Zie de foto in de bijlage.

Vriendelijke groet, Ton
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.759 seconden
Lekker winkelen zonder zorgen - Gratis verzending en retour