Electriciteit aan Boord - Basis handleiding

Meer
05 mrt 2014 22:03 - 08 mrt 2014 14:06 #213 door Frank
In dit onderwerp laat ik zien hoe je een veilige elektrische installatie aan boord maakt.

Deel 1. Simpele installatie met 1 accu

Schema:


Wat zie ik op het schema?

Een standaard schema toepasbaar voor binnen en buitenboord motoren met een hoofdzekering, onderverdeling over 2 zekeringen met daar achter 2 groepenkasten met 4 gebruikersgroepen apart af gezekerd per onderverdeling,
8 gebruikersgroepen totaal dus.

Wat betekenen de symbolen?

+ - de accu. de + is ook daadwerkeijk de positieve kant.
M1 - de motor van de boot.
S1 - Hoofdschakelaar
S2 - Hoofdzekering
S3 - Zekering Onderverdeling 1
S4 - Zekering Onderverdeling 2
S5 T/M S12 - Zekering voor de verbruikerskant
S13 - Hoofdschakelaar Onderverdeling 1
S14 - Hoofdschakelaar Onderverdeling 2
S15 T/M S22 - Schakelaars voor de verbruikerskant

De gehele installatie is met S1 spanningsvrij te maken.
Mocht er een probleem zijn in 1 onderverdeling dan kan er indien nodig 1 kast uitgeschakeld worden met S13 en S14

De totale som van de zekeringen per onderverdeling (ik adviseer max 8 ampere,) is de waarde van de afzekering van de onderverdeling.

Bij 4x 8 Ampere is het dus 36 ampere. advies is dan om met een 35 ampere zekering af te zekeren

Bij 2 kasten van 35 Ampere is het dus 70 Ampere totaal, de hoofdzekering in S2 dient dus 70 Ampere te zijn.

De min (massa) komt samen op de verzamelstrip

De motor (M1) gaat wel via de hoofschakelaar maar gaat voor de hoofdzekering langs. dit omdat de motor zijn eigen zekeringen heeft en los moet staan van het boord net, dit omdat een fout in het boordnet niet mag betekenen dat de motor niet meer te starten is.

Advies materiaalkeus:
Bedrading
Van accu naar onderverdeling en massastrip: Minimaal 8 mm² bij voorkeur 10 mm²
Van accu naar de motor bij 1 meter: Minimaal 16 mm² bij voorkeur 25 mm²
Van onderverdeling naar de groepenkast: Minimaal 6 mm²
In de groepenkast en de boot: Minimaal 2,5 mm²

Groepenkasten:

Tuimel schakelaars voor de 4 groepen op de onderverdeling(paneel tye 10A continu)


Zekering houders voor de groepen (paneel type 10A Continu)


Zekeringen voor de paneel houders (8A)


Hoofdschakelaar

Hoofdschakelaar 500A continu minimaal ivm startmotor liefst 700A

Voor de zekeringen van de onderverdeling zijn er 2 keuzes:

1. Een zekeringhouder voor ANL met een 35A ANL Bladzekering en een schakelaar die ten minste 50A continu mag hebben




2. Een automatische zekering van 35A. daarmee kan je de stroom er ook af halen indien nodig. de dure 50A schakelaar is dus niet nodig in dit geval.


Voor de Hoofdzekering is er dezelfde keuze qua zekering. of een 70A ANL in een zekering houder, of een automaat.

De automatische zekeringen zijn een heel erg interessante keuze.

Deel 2. Simpele installatie met 2 accu's en een keuze schakelaar in plaats van een hoofdschakelaar

De opzet is exact hetzelfde als de beschreven installatie in Deel 1. Echter wordt er een keuze schakelaar geplaatst op de plek van S1 en er komen 2 accu's in plaats van 1 voor.

Dan komt er dus deze schakelaar als hoofschakelaar:


Het schema ziet er dan zo uit:


De enige aanpassing is dus de extra accu en de accu keuze schakelaar.

Let op! Met deze schakelaar kan je de je de accu's in serie schakelen of los gebruiken.

In serie kan alleen met nieuwe gelijke accu's, wanneer het slijtage patroon veranderd gaat de inwendige weerstand verschillen waardoor de ene de andere leeg trekt.

je hebt wel de keuze om tijdens het varen op de motor of wanneer je aan de walstroom ligt de accu op Both te zetten en wanneer de accu's vol zijn 1 van de 2 accu's te gebruiken.
Als die leeg is kan je om schakelen naar de ander.

Schakelen kan met draaiende motor mits je niet langs de uit stand gaat.

Advies is wel om dit pas na ongeveer een kwartier te doen. en dan naar de Both stand.
Zodra de motor uit gaat kan je kiezen welke accu je wil of hem op off zetten. In de Both stand laten staan zou ik ivm de verschillende slijtage patronen van de accu's niet doen.

Mits goed bediend/behandeld is dit een hele goedkope en betrouwbare oplossing om een 2e accu bij te kunnen plaatsen met als gedachte er achter dat je altijd kan starten.

Het nadeel is echter dat je het slijtage patroon nooit kan voorkomen en je dus zoals eerder gezegd nooit de 'schakelaar in de both stand zal kunnen gebruiken zonder schade aan de accu's als er geen lading aangeboden wordt.

Als je dus gewoon 2 accu's wil gebruiken ivm de dubbele capaciteit dan zou ik ze zonder schakelaar in serie schakelen en dan schema 1 gebruiken. in dat geval is leeg ook echt leeg en zal je niet meer kunnen starten.

Wil je nooit hoeven schakelen maar wel een gescheiden start en licht accu of accu's van verschillende Ah's gebruiken dan dienen we een Relais laadregeling of verliesvrije diodebrug te kiezen in plaats van de draai of hoofd schakelaar. Meer hierover komt nog zodra de schema's klaar zijn.

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Laatst bewerkt: 08 mrt 2014 14:06 door Frank.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: edr

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 2.406 seconden
Lekker winkelen zonder zorgen - Gratis verzending en retour